Thursday, April 17, 2008

makcik sapu sampah

ari ak baca pasal makcik sapu sampah kat john melawi

jd aku juga ada kisah pasal makcik sapu sampah..

makcik ni dia seorang yang baran. dah bnyak kali berkawin cerai. ramai orang benci dia sebab dia tak bnyak bercampur dengan orang dan year dia baran. dia ada dua orang anak. abang makcik punye isteri selalu hina dia. tapi sekarang anak dia walaupun dua tapi semua berjaya. setelah dia mati rupanya dlm bank dia ada rm70 ribu. duit tu dia kumpul masa anak2 dia bg tiap bln. betapa mulianya seorang makcik sapu..dia tak guna pun duit anak dia.bagi dia cukupla kesusahan,penghinaan dan kepayahan membesar anak-anaknya dengan takde suami lagi dibalas dengan melihat anaknya besar dengan sihat dan berjaya.

aku ingat lagi pesan makcik tu pada aku dlu.." dik, kita ada bdn,tangan,fikiran..jadi kerjalah baik2 dengan jujur. jgn nak makan pun minta org.skali 2 kali orang bagi tapi tak selalu. dik belajarlah elok2 bantu ibu.."
pesan itu aku masih ingat lagi..

aku hanya nak berkongsi..sama2lah kita mendalami kisah dan pesannya..

No comments: